Dlaczego warto dbać o prawidłowe przygotwanie organizmu do treningu.

Większość z nas nie lubi rozgrzewki uważając, że tracimy czas  niepotrzebnie  się męcząc. Tymczasem rozgrzewka stanowi bardzo ważny wręcz podstawowym elemntem treningu.Rozpoczynając przygodę z treningiem należy pamiętać o odpowiednim przygotwaniu organizmu do wysiłku fizycznego.Poniżej w dużym skrócie to co powinniśmy wiedzieć na temat zmian które zachodzą w naszym organizmie w trakcie rogrzewki.

Co to jest rozgrzewka ?

Rozgrzewka jest niczym innym jak  serią krótkich ćwiczeń mających na celu przygotować organizmu do wysiłku fiycznego. Jest podstawowym elementem podejmowanej aktywnosci.

Głównymi  jej celem jest:

  • pobudzenie organizmu do wysiłku fizycznego
  • rozgrzanie mięśni, zwiększenie ruchomości w stawach
  • pozytywna motywacja do ćwiczeń

Rozgrzewka wzmaga krążenie krwi, która dzięki dużej pojemności cieplnej transportuje ciepło do wszystkich tkanek i podwyższa temperaturę organizmu. Co powoduje intensywniejsze ukrwienie   zwiększając pobudliwość oraz wydolność mięśni oraz następuje  przyspieszenie reakcji energetycznych.Tak przygotowany mięsień jest bardziej elastyczny i jest zdolny do większego i szybszego skurczu.

Rozgrzewka przyspiesza także lokalne zmiany w układzie stawowo-więzadłowym. Dzięki uelastycznieniu ścięgien i więzadeł zwiększa się zakres ruchomości poszczególnych stawów. Efektem tego jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia kontuzji takich jak urazy w obrębie kończyny dolnej i górnej.

Bardzo ważnym zjawiskiem występującym podczas rozgrzewki jest pobudzenie dróg nerwowych, którymi przewodzone są impulsy do odpowiednich mięśni w czasie wykonywania określonych ćwiczeń. Poprawia się ukrwienie mózgu i harmonizują się czynności wegetatywne i motoryczne układu nerwowego. Rozgrzewka ma ogromne znaczenie w zachowaniu fizjologicznej równowagi organizmu. W jej trakcie, stopniowo zachodzą różnego rodzaju przemiany adaptacyjne do wysiłku. Nasilają się przemiany metaboliczne, polepsza się krążenie krwi ustroju, zwiększa się stopniowo tętno i objętość krwi tłoczonej podczas skurczu serca. Podczas rozgrzewki podnosi się stężenie większości hormonów we krwi, zwiększa się procentowe wykorzystanie węglowodanów jak i poprawia się wentylacja płuc.

W obrębie układu oddechowego zauważalny jest wzrost pojemności życiowej płuc, wzrost przemiany wentylacyjnej płuc i czynności oddechowej płuc. Przyspieszenie krążenia krwi przyczynia się do lepszego ukrwienia mięśni. Podczas rozgrzewki wzrasta ogólna ciepłota ciała, wymuszone zostają procesy termoregulacyjne, którymi kieruje układ nerwowy.

W obrębie układu oddechowego zauważalny jest wzrost pojemności życiowej płuc, wzrost przemiany wentylacyjnej płuc i czynności oddechowej płuc. Przyspieszenie krążenia krwi przyczynia się do lepszego ukrwienia mięśni. Podczas rozgrzewki wzrasta ogólna ciepłota ciała, wymuszone zostają procesy termoregulacyjne, którymi kieruje układ nerwowy.

Podsumowując, zawsze pamiętaj o rozgrzewce.Po mimo iż to najmniej atrakcyjna część treningu niemniej najważniejsza. Zadbaj o to aby odpowiednio przygotować  się do pracy  fizycznej tak aby twoje stawy,więzadła i mięśnie byly gtowe do podjęcia wysiłku (skokówk kopnięć itp.).Gdy omijasz rozgrzewkę twój organizm dostaje  mocnego kopa na który  nie jest gotowy.

A tym czasem zmykajcie na trening do usłyszenia :)