Odchudzanie. Pułapki stojące na drodze.

Zanim rozpoczniesz proces odchudzania.Bądź świadoma, jakie pułapki mogą stanąć Ci na przeszkodzie.

 

Brak precyzyjnego planu.

Samo ustalenie celu od jutra zaczynam to za mało, droga do wymarzonej sylwetki to proces, który należy starannie zaplanować. Warto udać się po poradę do dietetyka oraz trenera, który poprowadzi Cię krok po kroku do wymarzonych efektów. Realne cele. Jeżeli masz 10-20 kg nadwagi nie planuj, że zrzucisz to w miesiąc. Cel powinien być realny. Redukcja wagi bez uszczerbku dla zdrowia to strata 0,5 do 1kg. tygodniowo.

 

Źle zaplanowana dieta.

Na śniadanie listek sałaty, a na obiad marchewka z groszkiem. Taki plan żywieniowy nie przyniesie efektów, wręcz przeciwnie zrujnuje ci zdrowie i zgotuje efekt jojo. Dieta nie jest złem, powinna być zaplanowana i dostosowana do twoich potrzeb. Małe grzeszki winko ciasteczko itp. Oddalają Cię od osiągnięcia celu. Spokojnie to nie znaczy, że do końca życia nie będziesz mogła zjeść nic słodkiego czy napić się lampki wina, lecz w procesie redukcji wagi, gdy organizm walczy i przyzwyczaja się do nowego rytmu, takie ustępstwo oddala Cię od wyznaczonego celu. Droga do efektów wymaga konsekwencji. Przekonanie, że jedno małe ciasteczko nie zaszkodzi, jest zgubne.

 

Brak śniadania.

Ważne, abyś wiedziała, że śniadanie to podstawa, pożywny posiłek na dobry początek dnia. Od tego śniadania zależy, jak będzie wyglądał twój dzień. Ten pierwszy posiłek dostarczy ci energii do nauki i pracy. Dobrze go zatem skomponuj. Rankiem budzimy się zwykle bardzo głodni. Musimy więc dostarczyć organizmowi energii. Jeśli bowiem za niski poziom glukozy we krwi będzie utrzymywał się zbyt długo, możemy odczuwać zmęczenie. Kto przywykł do pustego żołądka rano, niech już od jutra zaczyna każdy dzień od małego śniadania. Śniadanie to sposób na nadwagę. Jeśli nie będziemy zapominali o porannym posiłku, unikniemy nagłych spadków poziomu glukozy we krwi i napadów „wilczego apetytu”. Dostarczymy organizmowi węglowodanów, białka, tłuszczów, witamin i soli mineralnych. Z tych zapasów w miarę potrzeb będzie on czerpał energię. Zapobiegnie to niekontrolowanemu podjadaniu.

 

Zbyt długie przerwy między posiłkami.

Cztery posiłki zjedzone w ciągu dnia to absolutne minimum. Nie powinnaś dopuszczać do zbyt długich przerw między posiłkami a tym samym uczucia silnego głodu. Jeżeli jesz nieregularnie, organizm się zabezpiecza robiąc zapasy. Zamiast spalać kalorie na bieżąco magazynujesz je na później.

 

Monotonia treningowa.

Trening powinien być różnorodny oraz intensywny. Jak myślisz, kiedy spalisz więcej kalorii: na pilatesie czy biegając. Co nie oznacza, że trening pilates nie jest Ci potrzebny, abyśmy się dobrze zrozumiały, mam na myśli intensywność treningu. To bardzo ważny element w procesie odchudzania. Drugą pułapką jest monotonia treningowa, czyli wykonywanie tych samych ćwiczeń. Układ mięśniowy to bardzo inteligenta maszyna adoptuje się do treningu, gdy popadasz w rutynę, przestaje reagować.Tak więc nie bój się wyjść ze strefy komfortu, niech trening będzie dla Ciebie wyzwaniem.

 

Regularność treningu.

Powinnaś  być świadoma,że regularne wykonywanie treningów skutkuje powstaniem w organizmie specyficznych dla wykonywanych ćwiczeń fizycznych zmian adaptacyjnych, organizm reaguje na trening.Jeżeli chcesz aby trening przyniósł oczekiwany efekt,  niezwykle istotne jest zachowania ciągłości treningów. Oznacza to, że wraz z zaprzestaniem systematycznego wykonywania treningów dojdzie do zaniku uzyskanych zmian adaptacyjnych, na przykład redukcji masy mięśniowe.

 

Proces odchudzania powinien być przemyślany i zaprogramowany. Zrób to spokojnie krok po kroku. Po drodze  czekają na  ciebie różnorodne pułapki, ale mimo kryzysów które się  pojawią, nie rezygnuj to tylko chwilowy spadek motywacji.

 

Trzymam kciuki.

 

 

 

Odchudzanie jak zacząć ?

 Kilka słów o tym  jak zacząć.

Wszystko zaczyna się od wewnętrznej potrzeby zmian. Czasem tkwimy w martwym punkcie czujemy , że musimy coś zrobić, ale finalnie nic nie robimy. Przychodzi nowy rok a wraz z nim postanowienia noworoczne. To nie jest nic złego, to taki moment, który pcha nas do działania. Tylko Warto zrobić to z głową. Jeżeli masz już ustalony cel to połowa sukcesu. Jeżeli jesteś w stanie wyobrazić sobie swój cel to znaczy  że możesz go osiągnąć. Gdy ustalasz swoje cele spraw, aby były realne. Pierwszy krok, zapisz swoje cele. Ten punkt ma wiele wspólnego z podświadomością. Pisz tylko to czego chcesz ! Nie trać energii , na to czego czego nie chcesz. Wyobrażenie i afirmowanie celu to za mało, musisz zacząć działać. W przypadku redukcji wagi potrzebne jest działanie. Przed nami cały rok, jeżeli dobrze go rozplanujesz krok po kroku, osiągniesz zamierzony sukces. Zadbaj, abyś nie potrzebowała innych osób lub zdarzeń do rozpoczęcia realizacji wyznaczonego celu. To Ty sam musisz je inicjować i podtrzymywać. Jeśli Twoje cele będą zależne od innych ludzi lub zdarzeń, szansa na ich realizację maleje proporcjonalnie do zaangażowania innych osób. Np. Gdy twoim celem jest np. redukcja wagi, Weź sprawę w swoje ręce, sama z siebie zacznij trenować np. 2x w tyg. basen 1x jogging 2x siłownia .Podejmij działanie samodzielnie, w drugiej kolejności poszukaj koleżanki, z którą będziesz chodzić na trening. Zrób pierwszy krok, ale nie oczekuj, że ktoś to zrobi za ciebie.

Aby odchudzanie przyniosło skutek bardzo ważnym elementem będzie uporządkowanie diety. W tym przypadku Warto zasięgnąć porady dietetyka który przygotuje dla Ciebie indywidualny plan żywienia. Możesz też spróbować początkowo sama zmienić kilka nawyków.Zorganizuj się się aby zaplanować swój jadłospis następnie znajdź czas na zakupy aby pod ręką mieć odpowiednie produkty do gotowania. Wystarczy że stworzysz listę zakupów i dwa razy z tygodniu uzupełnisz zapasy. To wymaga od Ciebie wcześniejszego zaplanowania śniadań, obiadów, przekąsek. Gdy zabraknie Ci pod ręką tego co potrzebujesz do gotowania z pewnością  zboczysz z obranej drogi lodując w restauracji lub zjesz cokolwiek.

Zrób krok pierwszy, zaplanuj co będziesz gotowała od pn do pt jakie produkty będą ci potrzebne. np. w  ciągu tygodnia ugotuj dwie zupy które starczą Ci na dwa lub  trzy  dni , na kartce zapisz jakie składniki będą Ci  potrzebne. Następnie w podobny sposób zaplanuj śniadania i obiad i kolacje.

Częstym argumentem który słyszę  od moich podopiecznych , jest to że  nie mają czasu, nic bardziej mylnego, masz czas bo skoro masz czas iść do knajpy czy na kebab lub poleżeć na kanapie to ten czas możesz poświecić na zakupy czy ugotowanie posiłku, robisz to dla siebie. Wiem o tym że często gęsto się gubicie w tym co powiniecie jeść i jak dobierać produkty. Moja wskazówka skorzystajcie z porad dietka on Wam  pomorze.

Kwestia  odżywianie pokrótce wyjaśniałam, druga składowa sukcesu to wdrożenie aktywności fizycznej w swoje życie. Jeżeli do tej  pory nie byłaś osoba aktywną są dwie możliwości. Zacznijmy od najprostszej  z możliwych aktywności fizycznej 30-45 marszu co drugi dzień.

Lecz muszę Ci  uczciwie powiedzieć że minimalna dawka aktywności fizycznej  to  30 min.  marszu dziennie. Co oznacza że każdego dnia powinnaś zadbać o to aby być aktywną. To jest to minimum przy którym zachowasz zdrowie, a jeżeli chcesz osiągnąć efekty w odchudzaniu twój trening powinien być intensywniejszy i regularny.

Wiem że wśród was są osoby które nie trenowały i dopiero zaczynają przygodę , więc te 30 min marszu na samym początku jest ok, ale po miesiącu spróbuj zintensyfikować trening, np. wdrożyć marszo – biegi lub lekki jogging lub  dodać zajęcia   fitness 2x w tyg.

 

Podsumowując co zrobić gdy chcesz coś zmienić a nie wiesz jak się do tego zabrać.

 Na wstępie przyjrzyj się swoim nawykom żywieniowym i treningowym zastanów się i  odpowiedz sobie uczciwie na pytania : Jak wyglądają twoje posiłki, jak często spożywasz posiłki , czy podjadasz , jak często trenujesz.

W przypadku redukcji wagi  jeżeli nie masz problemów z układem hormonalnym i masz dobrze ustalony plan treningowo-żywieniowy ,  efekty powinny przyjść po miesiącu. Gd nie osiągasz efektów to znak że dieta nie idzie w parze z treningiem. Będzie Ci potrzebna pomoc specjalistów.

 

Osoby które do tej pory nie były  nieaktywne fizyczne niech spróbują wdrożyć aktywność fizyczną w swoją codzienność.Każdego dni a przez 30 min zrób coś dobrego dla siebie. W drożenie nowych nawyków nie jest proste wiem. Początkowo będziesz ze sobą walczyć ale  spróbuj wytrwać od 21 do miesiąca dni tyle mniej więcej trwa wdrożenie nowych nawyków a zobaczysz że się potem będzie już tylko łatwiej.

 A zatem powodzenia !