TRENING FUNKCJONALNY

16

Trening funkcjonalny – co to jest?

Trening funkcjonalny to taki zestaw ćwiczeń, które mają imitować codziennie wykonywane ruchy. Jego zadaniem jest poprawienie motoryki – rozruszanie i uelastycznienie stawów oraz różnych grup mięśniowych wykorzystywanych w codziennych czystościach. Trening funkcjonalny jest wielostawowy i wielopłaszczyznowy. Poprawia kondycję, rzeźbi sylwetkę, pomaga w treningu mięśni głębokich. Polecają go trenerzy personalni i trenerzy fitness, jako podstawowy lub uzupełniający trening dla różnych osób.

Trening funkcjonalny – dlaczego jest skuteczny?

Trening funkcjonalny jest powtórzeniem czynności, których doświadczamy każdego dnia – podnoszenie ciężkich rzeczy, przysiady, schylanie się itp. Odpowiednio dobrane ćwiczenia wzmacniają mięśnie całego korpusu, dzięki czemu dochodzi do mniejszej ilości urazów, a codzienne czynności nie są już powodem bólu i dyskomfortu.

Ćwiczenia wchodzące w skład treningu funkcjonalnego powodują szybsze krążenie krwi w organizmie i zwiększają jego wydolność. Angażowane są mięśnie głębokie oraz core stability, czyli centralny gorset mięśniowy. W ten sposób wzmacnia się mięśnie tułowia z przodu i z tyłu, odciążając kręgosłup. W przeciwieństwie do kulturystyki nie znajdzie się tu ćwiczeń izolowanych – trening ten jest nastawiany na wielofunkcyjność i poprawię zdrowia.

Zestawy ćwiczeń treningu funkcjonalnego

Zestawy ćwiczeń treningu funkcjonalnego mają za zadanie dotrzeć do wszystkich mięśni i sprawić, żeby były mocniejsze i elastyczniejsze. Pomagają w tym różnorodne narzędzia, które rozwiną motorykę czy wpłyną na stabilizację mięśni. Można wykorzystać m.in.:

  • piłkę Bosu,
  • taśmy TRX,
  • kettlebell,
  • sztangi i hantle,
  • piłki lekarskie.

W przypadku braku sprzętu specjalistycznego trenerzy fitness i trenerzy osobiści proponują wykorzystać ciężar własnego ciała – trening będzie tak samo skuteczny. Wykroki, pompki, przysiady czy spięcia, to elementy, które powinny być wcielone do planu treningowego. Trening funkcjonalny warto wykonywać min. 2 razy w tygodniu. Jego długość jest uzależniona od ilości wykonywanych ćwiczeń, ilości ich powtórzeń i tempa wykonywania treningu.

Ustalając zestawy ćwiczeń funkcjonalnych warto poprosić o pomoc doświadczone osoby – trenerów fitness, trenerów na siłowni, czy trenerów personalnych. Niepoprawnie wykonane ćwiczenia mogą przyczynić się do bóli kręgosłupa i urazów, dlatego szczególnie początkujące osoby pierwsze ćwiczenia powinny wykonać pod okiem kogoś doświadczonego.

Zalety treningu funkcjonalnego

Dzięki treningowi funkcjonalnemu możemy pracować nad poprawą kondycji, siły i szybkości oraz zwiększać gibkość i zakresy ruchów, a także poprawiać naszą sylwetkę.

Zajęcia oparte na zestawie ćwiczeń, których regularne powtarzanie pozwala na wykonywanie codziennych czynności z lepszymi rezultatami i większą wydajnością. Ruch odbywa się we wszystkich płaszczyznach i angażuje całe ciało. Wpływa na metabolizm, kondycję, poprawia postawę ciała i funkcjonowanie na co dzień.