Sposoby budowania motywacji w czasie odchudzania

Podjęcie decyzji o odchudzaniu to ważny krok w życiu. Za samą chęć i gotowość na ten trudny proces należy się wsparcie i szacunek. Teraz wystarczy zadbać o dietę, aktywność fizyczną i… motywację. Najważniejszy, ale niedoceniany czynnik skutecznego odchudzania.

Motywacja, czyli jak schudnąć skutecznie

Motywacja to właśnie ten wyjątkowy czynnik, który przesądza o tym, czy wytrwamy w postanowieniu odchudzania się – zrzucenia brzucha, wyszczuplenia ud czy poprawy kondycji i muskulatury. Bez obecności dobrej, zdrowej motywacji istnieje prawdopodobieństwo, że poddamy się już podczas pierwszego kryzysu.

Jak w takim razie wyzwolić w sobie uczucie walki i przekonania, że “można” i “uda się”? Nie jest to proste, ale nie niemożliwe. Przede wszystkim trzeba odkryć, co działa na nas najmocniej. Rywalizacja? Chęć sprawdzenia się? Przymus zdrowotny? Nie ważne co – ważne, że pobudza do zmian. Psycholodzy sportowi rozróżniają motywację wewnętrzną i zewnętrzną, przy czym zaznaczają, że tylko prawidłowe współistnienie tych dwóch czynników jest skuteczne. Zatem poznanie sposobów na ich wyzwolenie w kryzysowych momentach oraz podczas całego procesu odchudzania, pozwoli nam wytrwać w swoim postanowieniu, a w efekcie cieszyć się pięknym wyglądem i zdrowym ciałem.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – znaczenie dla odchudzania

Motywacja wewnętrzna jest najbardziej skuteczna – pochodzi z naszych własnych myśli i przekonań oraz działa długofalowo. Możemy o niej mówić, jeśli zauważyliśmy u siebie wewnętrzne przekonanie o słuszności odchudzania, w celu zadbania o swoje zdrowie i jako jedyną szansę na otrzymanie pięknej sylwetki. Motywację wewnętrzną można wypracować jak nawyki – codzienne pokonywanie pokus, zdobywanie wiedzy o szkodliwości niektórych potraw czy wizualizacja przyszłego wyglądu pomaga osiągnąć nasz cel. Z drugiej strony istnieje motywacja zewnętrzna, czyli wszystkie bodźce, które pozwalają nam wytrwać w odchudzaniu się podczas kryzysów, które – nie ukrywajmy – prędzej czy później dotkną każdego. W przezwyciężeniu ich może nam pomóc wiele rzeczy, a jeśli nie ulegniemy pokusom wzrasta w nas poczucie wartości, siła do dalszego odchudzania i oczywiście – motywacja wewnętrzna.

Sposoby budowania motywacji w odchudzaniu

Jeśli szukasz konkretnych sposobów na zwiększenie motywacji do odchudzania, poniższe rady powinny Ci pomóc. Warto pamiętać, że nie wszystkie będą skuteczne w takim samym stopniu u każdego, ale żeby się przekonać, które działa najlepiej, wypróbuj je wszystkie. Przypominaj sobie o nich zawsze, kiedy wątpisz w sens odchudzania, kiedy chcesz złamać dietę lub zjeść za dużo bądź niezdrowo. Pamiętaj o nich także, kiedy nie chce Ci się trenować lub nie ćwiczysz wystarczająco efektywnie. Motywacja to sposób na Twoje wymówki.

  • określenie powodów dla których się odchudzaszi przypominanie sobie o nich tak często, jak to możliwe. Jasne określenie celu – schudnę x kg, bo chcę pięknie wyglądać na ślubie, bo muszę odciążyć kręgosłup, bo chcę mieć lepszą kondycję, bo… . Żadne powód nie jest zły ani głupi – jeśli Cię motywuje przypominaj go sobie jak najczęściej, a jeszcze lepiej – wizualizuj sobie uczucia w momencie jego osiągnięcia. To pomaga!
  • zdobywanie wiedzy - dowiaduj się, jak najwięcej o tym co robisz i dlaczego jest to właściwe. Sprawdzaj, jakie szkody dla organizmu czyni zbyt duża ilość tłuszczu lub jak zmienia się Twój kręgosłup od nadmiernego obciążenia. Możesz też sprawdzać, jak zbawiennie działa na twoje ciało dana dyscyplina sportu. Uświadom sobie, co tak naprawdę oznacza odchudzanie.
  • odnalezienie wsparcia - podziel się swoimi planami z zaufanymi osobami, które będą Cię wspierać emocjonalnie i pomogą przetrwać największe kryzysy. Może to być przyjaciel, ktoś z rodziny lub ktoś całkowicie obcy, np. trener personalny. Ważne, żeby Cię nie wyśmiewał i rozumiał, że wyjście na trening to czasami wielkie wyzwanie.
  • zapisywanie postępów - jeśli wydaje Ci się, że nie robisz żadnych postępów, że Twoje odchudzanie nie ma sensu, sprawdzaj co osiągnąłeś do tej pory. Zapisuj swoje osiągnięcia. Zobacz, jaką drogę już pokonałeś i czy nie szkoda Ci zaprzepaścić tego, co dokonałeś.
  • nagradzanie osiągnięć - nie bądź dla siebie rygorystyczny, wyznaczaj sobie nagrody, nawet za drobne osiągnięcia. Pomyśl, że każdy przezwyciężony kryzys, każdy mały krok naprzód przybliża Cię do określonego celu. Drobna nagroda za każdy prawidłowy dla odchudzania wybór jest motywująca.
  • szukanie inspiracji - nie porównuj się do innych, ale poszukuj inspiracji. Czytaj motywujące książki, szukaj udanych metamorfoz wyglądu czy spotykaj się z ludźmi, którzy podtrzymują Twoją motywację. Pozwól sobie na myślenie, że możesz być tak jak oni i wszystko zależy tylko od Ciebie.

Powyższe sposoby na budowanie motywacji w czasie odchudzania to tylko ułamek możliwości. To jedynie wskazówki do ogólnego działania. Rolę motywacji w osiąganiu danego celu rozumieją nawet najwięksi sportowcy. Każdemu zdarza się kryzys, ale też każdy może go pokonać. Teraz wiesz jak.

A jeśli jednak nie wytrwałeś w swoich postawieniach – trudno. Jedna porażka nie skreśla Twoich szans. Lepiej zacząć ponownie od miejsca, w którym się przerwało, niż całkowicie zaniechać wszelkich działań. Jeśli nie możesz odnaleźć sposobów na motywację – skorzystaj z pomocy doświadczonej osoby. Trener personalny wszechstronnie pomaga w zrzuceniu zbędnych kilogramów – motywacja to jeden z kluczowych elementów jego programu.