Zdrowie & Fitness – Twój sposób na dobre samopoczucie

Nie od dziś wiadomo, że ciało i psychika są ze sobą ściśle związane – jeśli zadbasz o dobre zdrowie i częstszy dopływ endorfin, zmieni się Twoje nastawienie do życia i świata. Nie wierzysz? Przekonaj się sam – zacznij ćwiczyć dla przyjemności i dobrego samopoczucia.

Trening i jego wpływ na zdrowie

O zbawiennym wpływie ćwiczeń i regularnych treningów nie trzeba nikogo przekonywać. Poświadczają to wszyscy trenerzy rozwoju osobistego, lekarze i trenerzy personalni. Dzięki uprawianiu sportu – pod każdą postacią i w każdej formie – zyskujemy prostą, szczupłą sylwetkę, większą wydolność organizmu oraz sprawność. Ale to nie wszystko – ćwiczenia fitness, bieganie, pływanie etc. to sposób na dobry humor i dobre samopoczucie w każdej sytuacji.

Zwróćcie uwagę na swoje emocje przed i po treningu czy wykonywaniu jakiejkolwiek pracy, w której możecie się zmęczyć. Czy widzicie różnicę? Czy wasz nastrój się zmienił? Z pewnością tak – na stan ten ma wpływ wiele czynników, a jednym z nich są endorfiny. Te hormony szczęścia likwidują uczucie otępienia i dolegliwości bólowe. Wprowadzają nas w stan euforyczny – dla jednych jest to główny cel aktywności fizycznej, dla innych skutek uboczny. Jeśli chcesz być zdrowy przez długie lata, a dodatkowo w dobrym humorze i pozytywnie patrzeć na otaczający się świat – ćwicz! To najprostszy sposób na szczęście i dobre samopoczucie – lepsze niż słynne książki motywujące i coachowie.

Ćwiczenia na wyciszenie emocji i relaks

Jeśli Twoim problemem jest praca w ciągłym pośpiechu, przemęczenie oraz ciągłe uczucie presji – zwolnij. Wycisz się i zredukuj bodźce, które do Ciebie docierają. Potrzebujesz rozluźnienia i skupienia się na sobie, a w tym doskonale pomoże Ci, np. pilates, joga i ćwiczenia rozciągające.

W tego rodzaju ćwiczeniach skupić się musisz na technice oraz na powolnym, lecz dokładnym i precyzyjnym wykonywaniu wszystkich ruchów. W ten sposób zapewniasz sobie kilka rzeczy – ćwiczenia, które kształtują Twoją sylwetkę; wysiłek – który dostarcza Ci endorfin i wzbudza dobry humor; skupienie – które odrywa Cię od codziennych problemów i koncentruje na Tobie (tu i teraz). Co otrzymujesz w efekcie? Wyluzowanie, wyciszenia i uspokojenie. Jeśli czujesz, że tego potrzebujesz po całym dniu pracy – śmiało korzystaj. W końcu nie bez powodu w korporacjach na całym świecie dostępne są przerwy na jogę, a lekarze zalecają pilates osobom zapracowanym. Nie da się pracować 24 h na dobę, kiedyś trzeba odpocząć.

Trening uspokajający nastraja pozytywnie do życia – przekonaj się o tym sam.

Ćwiczenia na pobudzenie i złość

Jedną z piękniejszych rzeczy w aktywności fizycznej jest jej różnorodność i dostęp do nieskończonej liczby ćwiczeń, które można dopasować do każdych emocji. Zasada ta sprawdza się także w przypadku stanów silnego pobudzenia – złości, agresji, nadmiaru energii. Czy wiesz, co najlepiej zrobić, jeśli doświadczysz takich emocji? Oczywiście – iść na trening. Nie jest to wymysł trenerów osobistych i slogan klubów fitness. Redukowanie energii i złych emocji poprzez tzw. “wyżycie się” w sporcie zalecane jest już dla dzieci, ale sprawdza się także u dorosłych.

Jeśli pilates do Ciebie nie przemawia, jeśli nie wyobrażasz sobie leżenia na macie, powolnych skłonów czy asanów, wybierz ćwiczenia, które Cię zmęczą, a nawet, jak to określają podopieczni instruktorów fitness – “sponiewierają”. Im większy wysiłek, tym większa satysfakcja. Świetnie nadają się do tego ćwiczenie aerobowe, trening interwałowe, body pump, ćwiczenia na siłowni i nie tylko. Bieganie, pływanie, jazda na rowerze lub zajęcia grupowe – wybierz co Ci pasuje, w czym czujesz się najlepiej. Efekty jednego treningu sprawią, że będziesz miał ochotę na więcej. A jeśli zaczniesz ćwiczyć regularnie – cóż, połączenie dobrego samopoczucia, zdrowia i ładnego wyglądu to same zalety.

Jak poprawić samopoczucie ćwiczeniami?

Jeśli chcesz poprawić sobie samopoczucie ćwiczeniami treningami pamiętaj o kilku zasadach. Przede wszystkim nie ćwicz na siłę – ma to być przyjemność, sposób na odprężenie i coś, na co czekasz cały dzień. Trening ma czynić Cię szczęśliwszym, a nie sam w sobie wywoływać negatywne emocje. Jeśli tak się dzieje poszukaj dyscypliny, w której się sprawdzasz i dobrze czujesz.

Pamiętaj także o dobrym doborze ćwiczeń i ich poprawnym wykonywaniu. Powinieneś instynktownie czuć, jakie ćwiczenia są dla Ciebie najlepsze i dopasować je do swoich potrzeb. Jeśli samemu trudno Ci o to zadbać, skorzystaj z pomocy trenera, najlepiej trenera osobistego, czyli personalnego. On najlepiej rozpisze Ci cały trening, a dodatkowo wesprze i zmotywuje. Trenerzy dostępni są w dużych miastach, jak Warszawa, ale także w niewielkich miejscowościach, a co więcej – zawsze chętni, żeby Ci pomóc.

Aktywność fizyczna to najprostszy i najtańszy sposób na dobry humor i samopoczucie – wykorzystaj go.