Złe nawyki żywieniowe: jakie błędy w żywieniu popełniasz

Jem bardzo mało, a nadal nie chudnę – takie stwierdzenie trener personalny słyszy bardzo często i jest to jeden z problemów, które musi rozwiązać podczas ustalania indywidualnego planu treningowego. Pamiętaj! Istotne jest to, co i jak jesz, a nie ile. Zobacz, czy nie nie masz złych nawyków żywieniowych, które nie pozwalają Ci schudnąć.

Prawidłowa dieta i zdrowe nawyki żywieniowe kształtujemy już od dzieciństwa – w takiej formie zostają z nami na długie lata, a przynajmniej powinny. Jeśli od lat utrwalamy złe wzorce ciężko będzie zrozumieć, że przynoszą one więcej szkody niż pożytku. Na szczęście wszystko zależy od przyzwyczajenia i siły nawyku. Jeśli chcesz schudnąć, ale nie interesują Cię żadne diety, posłuchaj dobrych rad trenera osobistego – wprowadzając je w życie robisz pierwszy krok do zasad zdrowego odżywiania.

Brak śniadań

Śniadania są najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i należy je spożyć w ciągu 2 godzin od przebudzenia się. Od tej reguły nie ma wyjątku – należy stosować ją zawsze. W przeciwnym razie w ciągu dnia czeka nas rozkojarzenie i brak skupienia, zmęczenie oraz napady głodu. Metabolizm każdego człowieka zwalnia podczas snu, dlatego rano potrzebujemy paliwa, które pobudzi nas do działania i dostarczy odpowiednich składników odżywczych.

Oczywiście ważne jest także co i jak jemy, nie tylko sam fakt spożywania śniadań. Kawa to nie śniadanie! Postaw raczej na wolno przyswajalne węglowodany, które będą dawały Ci energię aż do następnego posiłku. Celebruj tę chwilę, jedz powoli, dokładnie przeżuwaj i ciesz się każdym kęsem. To pomoże Ci przekonać się do idei codziennego jedzenia śniadań.

Na początek skup się na spożywaniu pierwszego posiłku krótko po obudzeniu się, a nie o 14.00. Kolejnym krokiem będzie ustalanie zdrowego menu, ale na to przyjdzie czas.

Picie za małej ilości wody

Kolejnym problemem, który nie pomaga w odchudzaniu oraz w wprowadzaniu zdrowych nawyków żywieniowych jest spożywanie zbyt małej ilości wody. Ma to fatalne skutki dla samopoczucia, zdrowia i urody. Zwiększenie ilości wypijanych dziennie szklanek wody do ok 6-8 (czyli 1,5 l) pomoże nam uregulować metabolizm i zlikwidować ciągłe uczucie głodu, a tym samym nawyk podjadania między posiłkami. Codziennie z organizmu ubywa ponad litr wody, dlatego łatwo nabawić się jej niedoborów i szybko odczuć skutki – bóle głowy, zmęczenie, brak koncentracji, wysuszenie skóry, łamliwość włosów i paznokci etc.

Noś przy sobie wodę w butelce i popijaj cały dzień małymi łykami. Zwiększ jej ilość jeśli trenujesz fitness i jakiekolwiek inne dziedziny sportu. Najważniejsze, o czym musisz pamiętać, to nie dopuścić do uczucia pragnienia – to pierwszy znak odwodnienia organizmu. I jeszcze jedno – w dzienny bilans spożywania wody nie powinno wliczać się kawy, herbaty czy słodkich napoi. Nie nawadniają organizmu, a przyczyniają się do wypłukiwania ważnych mikroelementów. Nie musisz z nich rezygnować, ale dołącz je do butelki wody wypijanej codziennie.

Picie wody jest nawykiem, który możesz wypracować – nawet, jeśli początkowo wydaje Ci się, że jej nie lubisz.

Zła jakość i ilość potraw

Spożywane przez nas pokarmy powinny być różnorodne i kolorowe oraz bogate w różne składniki odżywcze. Jedzenie głównie fast-foodów, gotowych dań odgrzewanych w mikrofali i słodkich przekąsek nie zbliży nas ani do zrzucenia wagi, ani do zasad zdrowego odżywiania. Główny, złym nawykiem jest jedzenie w biegu i o nieregularnych porach, a do tego zbyt obfitych potraw. Jedzenie monotematyczne, np. tylko kanapek także jest szkodliwe.

Zamień jedzenie na wynos na to przygotowywane w domu. Zabieraj ze sobą zdrowe przekąski – owoce, pokrojone warzywa, orzechy etc. i jedz je w chwilach największego głodu. Pilnuj równych odstępów czasu między posiłkami, a nie będziesz potrzebować jakiejkolwiek diety i usług dietetyka. Postaraj się, żeby spożywać więcej porcji warzyw i owoców – dla osób, które nie jadły ich prawie w ogóle każda, nawet drobna zmiana będzie bardzo ważna. Postaraj się nie przejadać i inwestować w żywność nieprzetworzoną, a przez to zdrowszą.

tortilla-chip-58709_1280

Eliminacja złych nawyków żywieniowych, a wprowadzenie tych dobrych, adekwatnych do piramidy zdrowego żywienia, możliwe jest do wykonania w każdym wieku. Liczy się motywacja, chęć zmian i doskonalenia się. Zmiany te możesz wprowadzić samemu, a jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać – z pomocą specjalisty. Zwróć się do dietetyka, lekarza albo trenera fitness lub trenera personalnego. Oni muszą posiadać odpowiednią wiedzę, a ich obowiązkiem jest dzielić się nią.